peremrol-nezve

peremrol-nezve

A Marxizmus-Leninizmus torzulása

Az elmélet és a gyakorlat Különbségei

2025. július 12. - Sándor Aszalós

A marxizmus-leninizmus, mint politikai és ideológiai konstrukció, a 20. század folyamán jelentős hatást gyakorolt a világ több régiójára, különösen Kelet-Európában, Ázsiában és Afrikában. Azonban a „marxizmus-leninizmus” alatt értett eszmerendszer sokkal inkább egy gyakorlati hatalomtechnikai modell, mintsem hű követője Marx eredeti eszméinek. Az elmélet és a gyakorlat közti különbségek vizsgálata során világossá válik: az eredeti marxista társadalomkritika és a későbbi kommunista államrendszerek között nem csupán fokozatbeli, hanem minőségi, elvi különbségek is vannak.

Marx Elmélete: A kapitalizmus kritikája és a kommunizmus eszméje

Karl Marx a 19. század egyik legnagyobb hatású filozófusa és közgazdásza volt, akinek művei, különösen a „Tőke”, mélyreható elemzést adnak a kapitalizmus működéséről, miközben egy radikálisan új társadalmi rendszer, a kommunizmus eszméjét is felvázolják. Marx elméletének központi eleme a történelmi materializmus, amely szerint a társadalom fejlődése nem elsősorban eszmék vagy ideológiák változásán, hanem az anyagi, gazdasági feltételek átalakulásán múlik.

A történelmi materializmus lényege, hogy az emberi történelem mozgatórugója a termelési viszonyok változása, azaz az, ahogyan az emberek előállítják az anyagi javakat és szervezik a termelést. Ez alapján a társadalmi osztályok – azok a csoportok, akik vagy a termelési eszközök tulajdonosai (az uralkodó osztály), vagy a termelésben dolgozó munkások (a kizsákmányolt osztály) – alapvetően meghatározzák a társadalom szerkezetét és fejlődését. Az osztályviszonyok és a termelési módok közötti kölcsönhatás irányítja a történelem menetét.

Marx különösen a kapitalizmus kritikájára helyezte a hangsúlyt. Bár elismerte, hogy a kapitalizmus nagy termelékenységet és technikai fejlődést eredményezett, egyben kizsákmányoló és ellentmondásos rendszer is. A kapitalizmus lényege, hogy a tőkések – a burzsoázia – a profit érdekében kizsákmányolják a munkásosztályt, a proletariátust: a munkások kevesebb bért kapnak, mint amennyit munkájukkal előállítanak, így a tőkés hasznot húz a munkások termeléséből. Ez az alapvető ellentmondás folyamatos gazdasági válságokhoz és társadalmi feszültségekhez vezet, hiszen a profit maximalizálása kerül a középpontba a társadalmi szükségletek helyett.

Az osztályharc Marx szerint a társadalmi változások fő mozgatórugója. A történelem során mindig az egymással szemben álló osztályok küzdelme formálta a társadalmi rendet. A kapitalizmusban ez az osztályharc a burzsoázia és a proletariátus között zajlik. A munkásosztály egyre inkább tudatára ébred helyzetének és érdekeinek, ami előbb-utóbb forradalmi helyzethez vezet, amikor a proletariátus megszerzi a politikai hatalmat.

Marx ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a forradalom nem azonnal hozza el a végleges társadalmi átalakulást. Szükséges egy átmeneti szakasz, az úgynevezett proletárdiktatúra, amely nem egy párt, hanem az egész munkásosztály politikai uralmát jelenti. Ennek célja, hogy megakadályozza a burzsoázia hatalmának visszaszerzését, és megszilárdítsa az új társadalmi rendet. Ez az átmenet azonban csak átmeneti, végső célja az állam fokozatos elhalása és egy osztály nélküli társadalom, a kommunizmus létrejötte.

Az osztály nélküli társadalom Marx szerint a kommunizmus, ahol megszűnnek az osztályellentétek, és vele együtt az állam is, amely eddig az elnyomás eszközeként szolgált az uralkodó osztály érdekeinek védelmében. Amint az osztályok eltűnnek, az állam funkciója is megszűnik.

Marx a társadalom demokratikus önkormányzását is nagyon fontosnak tartotta. A Párizsi Kommün – egy rövid ideig fennálló munkásönkormányzat az 1871-es párizsi felkelés idején – élő példaként szolgált számára arra, hogy egy önigazgató, nem központosított, demokratikus társadalmi rendszer hogyan működhet. A jövő társadalma Marx szerint nem egy elnyomó, központosított államhatalomra épül majd, hanem helyi közösségek és munkáscsoportok részvételén alapuló önkormányzatokra.

A kommunizmusban a termelés nem a profit maximalizálására, hanem a társadalmi szükségletek kielégítésére irányul. Egy tervszerű, központilag koordinált rendszer lesz, amely igazságosan osztja el az erőforrásokat és termékeket. Marx híres kijelentése szerint „a társadalom egész termelése mostantól egyetlen terv alapján történik, s mindenki tudja, mit, mennyit és hogyan kell előállítani.” Ez az elképzelés gyökeresen különbözik a kapitalizmus spontán, piacvezérelt és profitorientált gazdaságától.

Friedrich Engels, Marx közeli barátja és szellemi társa, jelentős szerepet játszott Marx gondolatainak rendszerezésében és kiegészítésében. Együtt írták a Kommunista Kiáltványt (1848), amely a marxista mozgalom egyik alapköve lett. Engels különösen a család, az állam és a magántulajdon eredetével foglalkozott részletesen. Művében, „A család, a magántulajdon és az állam eredete” című könyvében kifejti, hogy ezek az intézmények történelmileg az osztálytársadalmak kialakulásával jöttek létre, és alapvetően az uralkodó osztályok érdekeit szolgálják. Így az állam nem semleges, hanem az osztályok közötti elnyomás eszköze.

Engels a természettudományos és materialista szemléletet is tovább vitte Marx mellett, hangsúlyozva, hogy a társadalom fejlődése szorosan összefügg a természeti környezettel és a gazdasági feltételekkel. Ő járult hozzá ahhoz is, hogy a kommunizmus ne csak politikai forradalomként, hanem tudományosan megalapozott társadalmi átalakulásként jelenjen meg.

Mindketten úgy látták, hogy a forradalom nem pusztán politikai hatalomváltás, hanem az egész társadalmi-gazdasági rendszer radikális átalakítása, amely megteremti az emberi egyenlőség és szabadság alapját. A proletárdiktatúra időszakában a munkásosztály szervezi újra a társadalmi viszonyokat úgy, hogy megszüntesse a kizsákmányolást és az egyenlőtlenségeket.

Végül Marx és Engels a történelmi fejlődést egy célirányos folyamatként értelmezték, melyben a társadalmak állandó osztályharcokon és termelési módok váltakozásán keresztül haladnak előre, mígnem elérik az emberi történelem végső állomását: az osztály nélküli, igazságos kommunista társadalmat.

Leninizmus: A forradalom politikai szervezése és a párt diktatúrája

 Vlagyimir Iljics Lenin (1870–1924) a marxizmus klasszikus elméletét új, radikális politikai stratégiává alakította át, amely a 20. századi kommunista mozgalmak alapját képezte. Míg Marx elsősorban a társadalmi-gazdasági viszonyok és az osztályharc dialektikájára helyezte a hangsúlyt, Lenin felismerte, hogy a forradalmi gyakorlatban szükség van egy központi, szervezett és fegyelmezett politikai alakulat irányítására, amely a munkásosztály nevében lép fel, és elősegíti a hatalom megszerzését

A forradalmi élcsapat szükségessége

Lenin egyik legfontosabb újítása az volt, hogy a munkásosztály önmagától, spontán módon nem képes megteremteni azt a tudatosságot és szervezettséget, amely a forradalom sikeréhez elengedhetetlen. A munkások tömegei gyakran kizárólag a saját közvetlen érdekeik mentén cselekszenek, de nem feltétlenül rendelkeznek azzal az átfogó politikai tudással és fegyelmezettséggel, amely a kapitalista rendszer megdöntéséhez szükséges. Ezért Lenin úgy vélte, hogy létre kell hozni egy forradalmi pártot, amely „professzionális forradalmárokból” áll, egy olyan élcsapatot, amely megszervezi, vezeti és irányítja a munkásosztályt, képviselve annak érdekeit a harcban a burzsoázia ellen.

Ez a párt – amely Lenin korában a bolsevikok formájában jelent meg – nem csupán politikai szervezet, hanem egy központi szereplő, amely a forradalom előmozdításáért felelős. Ez a megközelítés alapvetően eltért Marx eredeti elképzelésétől, mely szerint a munkások saját maguk szereznek tudatosságot és szervezik meg önmagukat, és nem egy „külső” párt irányítása alatt kell állniuk.

A demokratikus centralizmus elve

Lenin a párton belüli működésre a „demokratikus centralizmus” elvét vezette be, amely elméletileg lehetővé tette volna a párton belüli vitát és különböző álláspontok megjelenését. Ugyanakkor a döntések meghozatala után teljes egységre és engedelmességre kötelezte a tagokat. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a pártban kialakult döntéseket a teljes szervezetnek egységesen kellett végrehajtania, megakadályozva ezzel a belső megosztottságot, de egyben a párton belüli demokrácia fokozatos felszámolását is eredményezte.

Ez az elv a leninizmus sajátosságaként a párt szigorú hierarchiáját, központosított irányítását és a vezetők abszolút hatalmát alapozta meg, melynek következtében a párt egyre inkább burokratizálódott, és a tagok önálló véleménynyilvánítása korlátozottá vált.

A párt vezető szerepe és a társadalom fölé emelése

Lenin radikálisan új helyzetet teremtett azzal, hogy a bolsevik pártot nem csupán az osztályharc egyik szereplőjének tekintette, hanem egyfajta „vezető osztálynak”, amely a társadalom egészére kiterjedő befolyást gyakorol. Ezzel szemben Marx eredeti elmélete szerint a munkásosztálynak saját érdekeit közvetlenül kell képviselnie, nem pedig egy pártbürokrácia révén. Lenin ezzel a megközelítéssel megsértette azt az alapelvet, amely a munkások autonómiáját és önszerveződését helyezte előtérbe.

Ez a centralizált pártmodell azt eredményezte, hogy a párt vezetői egy szűk elitként uralták a hatalmat, és a párt diktatúrája vált a szocialista forradalom és az új társadalmi rend alapjává. A párt a társadalom fölé emelkedett, és politikai, gazdasági és társadalmi élet minden területét igyekezett ellenőrizni és irányítani.

Az államosítás és a hadikommunizmus korszaka

Az 1917-es orosz forradalom után, különösen az 1918 és 1921 közötti „hadikommunizmus” időszakában, a leninizmus gazdasági és társadalmi gyakorlatként is megmutatta a központosítás és az állami ellenőrzés radikális formáit. Ebben az időszakban az állam gyakorlatilag minden gazdasági tevékenységet átvett, megszüntette a magántulajdont, és a termelés, elosztás, valamint az élelmiszer- és nyersanyag-elosztás teljes körű állami irányítás alatt állt.

Ez a szigorú centralizáció célja az volt, hogy megőrizze a forradalom hatalmát a polgárháborús körülmények között, de egyben súlyos társadalmi feszültségeket és gazdasági visszaesést is okozott, amely végül a NEP (Új Gazdasági Politika) bevezetéséhez vezetett.

A forradalom élcsapat általi vezetés – az erőszakos átalakulás

Lenin elmélete kulcsfontosságú tétele az volt, hogy a forradalom nem spontán, nem is csupán társadalmi önszerveződés eredménye, hanem egy tudatosan irányított, fegyelmezett és akár erőszakos folyamat, amelyet a kommunista párt élcsapata vezet. Ezzel a megközelítéssel Lenin szakított Marx egyes elképzeléseivel, amelyek a munkásosztály öntudatra ébredését és magától szerveződő harcát helyezték a középpontba.

Lenin egyértelműen megfogalmazta: „A munkásosztály nem képes önmagát felszabadítani, ha nem szerez tudatot önmagáról, és nem szervezi meg magát a kommunista párt formájában.” (Mi a teendő?, 1902) Ez a gondolat a párt vezető szerepének megdönthetetlen igazolásaként szolgált.

A leninizmus lényegében a marxizmus gyakorlati alkalmazása volt, amelyben a forradalmi stratégia középpontjában a párt állt, mint a proletariátus nevében cselekvő, fegyelmezett élcsapat. A demokratikus centralizmus elve és a párt társadalom fölé emelése egyaránt hozzájárultak ahhoz, hogy a forradalmi mozgalom egy szűk elit irányítása alá kerüljön. Az államosítás és a hadikommunizmus gyakorlata pedig a gazdaság radikális központosítását és állami ellenőrzését jelentette.

Lenin politikai stratégiája új távlatokat nyitott a kommunista mozgalom számára, de egyben új típusú diktatúrát is hozott létre, amelyben a forradalom élcsapata saját hatalmának megszilárdítását helyezte előtérbe, miközben a munkásosztály szélesebb önszerveződésének és autonómiájának lehetőségei beszűkültek.

Sztálinizmus: A totalitarizmus és a terror gépezete

A történelmi háttér: Az út a hatalomig

Lenin 1924-ben bekövetkezett halála után a Szovjetunió vezetése feletti harc gyorsan elmélyült a kommunista párt belsejében. Bár hivatalosan a párt kollektív vezetését hirdették, valójában a hatalmi harcok egyetlen személy — Sztálin — kezébe terelték az irányítást. Sztálin, aki az addigi titkári posztját felhasználva ügyesen gyengítette politikai riválisait (mint például Trockijt, Zinovjevet és Buharint), fokozatosan megteremtette azt a személyi és politikai hatalmat, amely lehetővé tette számára a teljes diktatúrát.

A korszak világpolitikai helyzete is elősegítette ezt a folyamatot: az első világháborút követő nemzetközi bizonytalanság, a polgárháborús viszonyok, a gazdasági válság és az ideológiai küzdelmek mind megerősítették a belső félelmet a „külső ellenségek” és a „kontrarevolúciós elemek” miatt. Ezzel párhuzamosan Sztálin a párton belüli és kívüli ellenségeket egyaránt eltávolította — nemritkán halálos ítélettel.

A személyi kultusz mélyreható társadalmi következményei

Sztálin személyi kultusza nem pusztán politikai propaganda volt, hanem a társadalom teljes átszervezésének eszköze. A mindenütt jelenlévő képek, szobrok, dalok és ünnepségek révén az állampolgárokat arra szoktatták rá, hogy Sztálin „atyaként” irányítja a sorsukat, és akihez feltétlen engedelmességgel kell viszonyulniuk. Ez a kultusz egyrészt elnyomta a kritikus gondolkodást, másrészt az állampolgárok közötti bizalmatlanságot és paranoia légkörét teremtette meg, hiszen bárki lehetett áruló, kém vagy besúgó.

Ez a félelemkultúra olyan mértékben mérgezte meg a társadalmat, hogy a szomszédok, barátok, sőt családtagok is egymás ellenségeivé váltak, és a bizalom teljesen megszűnt. A pártállam így nemcsak külső, hanem belső kontrollt is megvalósított, amely szinte lehetetlenné tette a rendszer elleni bármilyen ellenállást vagy alternatív gondolkodást.

Gulágok és a „nép ellenségeinek” üldözése

A Gulág-rendszer kiépítése és a sztálini tisztogatások voltak a totalitárius rendszer legkeményebb eszközei. Az 1930-as években több millió embert ítéltek börtönbe vagy kényszermunkára, gyakran a legkisebb gyanú vagy politikai hovatartozás alapján. A foglyok életkörülményei borzalmasak voltak: túlmunkáztatás, alultápláltság, hideg és kegyetlen bánásmód jellemezte a táborokat, ahol sokan meghaltak a kimerültségtől, betegségtől vagy kivégzéstől.

Ez a terror nemcsak az egyének életét törte össze, hanem egy egész társadalmat bénított meg, mivel a kreatív és értelmes gondolkodás helyét félelem, gyanakvás és konformizmus vette át. A „nép ellenségeinek” eltávolítása sokszor önkényes volt, ám ezáltal a rendszer megszilárdította hatalmát, és megakadályozta a társadalmi és politikai pluralizmust.

Kényszerkollektivizálás és az éhínség: A mezőgazdasági társadalom tragédiája

A kényszerkollektivizálás egy brutalitással végrehajtott társadalmi átalakítás volt, amelyben a parasztság hagyományos birtoklási és megélhetési formáit erőszakkal felszámolták. Az egyéni gazdálkodókat megfosztották földjüktől, terményeiktől és állataiktól, hogy a termelést a nagy, állami mezőgazdasági vállalatokhoz (kolhozokhoz és szovhozokhoz) szervezzék át.

Ennek következményei katasztrofálisak voltak. Az ellenállás elfojtására a hatalom a termények elkobzásával és a lakosság élelmiszerhez való hozzáférésének megvonásával büntetett. Az 1932–33-as ukrajnai Holodomor, a mesterséges éhínség, milliók halálát okozta, és egyben a szovjet hatalom egyik legnagyobb bűntetteként él a kollektív emlékezetben. A kényszerkollektivizálás megsemmisítette a parasztság autonómiáját, meggyengítette a vidéki társadalmat, és hosszú távon is visszavetette a mezőgazdaság fejlődését.

Iparosítás: Az erőltetett fejlődés árnyoldalai

Sztálin a gyors iparosítást az állam erőszakos átalakításának kulcsának tekintette. A hatalmas ipari programok célja az volt, hogy a Szovjetunió a nyugati nagyhatalmakkal versenyezhessen, és megteremtse a hadiipar bázisát. Ez a terv azonban a lakosság kizsigerelésén és a munkásosztály kényszerű mozgósításán alapult.

A munkások gyakran embertelen körülmények között dolgoztak, hosszú műszakokkal, minimális biztonsági feltételek mellett. A termelékenység növelése érdekében a tervgazdálkodás szigorú normákat és kvótákat szabott, amelyek teljesítése gyakran a minőség rovására ment. Az iparosítás ugyan technikai előrelépést hozott, de óriási társadalmi áldozatok árán, és a munkaerő testi-lelki kimerülését eredményezte.

A társadalmi és kulturális élet totalitárius átalakítása

A sztálinizmus nemcsak a politikai és gazdasági életet irányította szigorúan, hanem a társadalom szinte minden területét behálózta. Az oktatás, a tudomány, a művészetek és a vallás is a párt és az állam ideológiai ellenőrzése alá került. Az úgynevezett „szocialista realizmus” művészeti irányzatával a kultúrát propagandává alakították, amelynek célja a rendszer dicsőítése és a társadalom ideológiai formálása volt.

Ezzel párhuzamosan a vallásokat üldözték, templomokat zártak be vagy romboltak le, a papokat bebörtönözték vagy kivégezték, mert a vallás ideológiailag ellenkezett a kommunista ideálokkal. A társadalmi kontroll kiterjedt az egyének magánéletére is, amelyben a „besúgóhálózatok” mindenkit megfigyeltek és jelentettek. 

A sztálinizmus az emberi szabadság és méltóság súlyos megtagadása volt, amelyet egy személyhez kötött zsarnoki hatalom uralma, szélsőséges terror, és egy a társadalmat és gazdaságot totálisan átformáló, kegyetlen átszervezés jellemzett. Bár a marxista ideológiára hivatkozott, az valójában annak hamisított és torzított változata volt, amelyet az állami erőszak és az egyéni sorsok totális alárendelése kísért.  Ez a rendszer több millió ember életét követelte, és mély sebeket ejtett a szovjet társadalmon, amelyek hatásai az utódállamokban még ma is érezhetők. A sztálinizmus megértése kulcsfontosságú a XX. századi történelem és totalitarizmusok tanulmányozásában, hiszen jól példázza, hogyan képes egy ideológia önmaga ellen fordulni, ha a hatalommal való visszaélés nem talál gátat.

 A marxizmus–leninizmus mint torz ideológia és történelmi következményei

A marxizmus–leninizmus nem Marx tanainak természetes továbbfejlesztése, hanem azok gyökeres eltorzítása és hatalmi célokat szolgáló újraértelmezése. Míg a hivatalos kommunista ideológia azt hirdette, hogy Marx örökségét viszi tovább, valójában egy új és ellentmondásos eszmerendszert hozott létre, amely számos ponton szembement az eredeti marxista elgondolásokkal.

Marx és Lenin: elmélet és gyakorlat tragikus szétválása

Már maga a „marxizmus–leninizmus” kifejezés is anakronisztikus. Marx az állam fokozatos elhalásáról beszélt mint a kommunista társadalom kiteljesedésének feltételéről, amelyben az osztályellentétek megszűnésével az állam mint elnyomó eszköz feleslegessé válik. Ezzel szemben Lenin – és még inkább Sztálin – az állam radikális megerősítését, centralizálását és militarizálását valósította meg.

Az eredetileg forradalmi önfelszabadításként értelmezett proletárdiktatúra egy tartós és brutális egypárti uralommá alakult. A nép önigazgatása helyett a párt döntött mindenről; az emberi emancipáció helyét az állami megfigyelés, az erkölcsi felszabadulásét a lojalitás kényszere váltotta fel.

Ez a fordulat nem csupán filozófiai paradoxon, hanem történelmi tragédia is. Marx célja egy olyan társadalom volt, ahol megszűnik az elidegenedés, az emberek szabadon bontakoztathatják ki képességeiket, és az igazságosság elve uralkodik. Ezzel szemben a marxizmus–leninizmus nevében éppen az ellenkezője valósult meg: a szabadság helyét a politikai elnyomás, az emancipáció ígéretét a tömeges félelem és hallgatás váltotta fel. A marxista elmélet üres jelszavakká silányult, amelyek mögött egy új hatalmi gépezet rejtőzött.

A kritika belülről: Trotckij és Lukács bírálata

A lenini és főként a sztálini korszak ideológiai rendszere már kortársait is éles bírálatra késztette – még a marxista hagyományon belül is.

Lev Davidovics Trotckij – Lenin egykori harcostársa – A forradalom elárulása (1936) című művében leplezetlenül kimondta: a sztálini rendszer elárulta a proletárforradalom céljait. A forradalom nevében létrejött egy új zsarnoki struktúra, amely nem a burzsoáziát, hanem a proletariátust nyomta el. Trotszkij szerint a szovjet állam nem haladt a kommunizmus felé, hanem egy új bürokratikus kasztrendszer uralmát építette ki:

A forradalom nevében egy új zsarnokság emelkedett fel, amely nem a burzsoáziát, hanem a proletariátust igázza le.”

Lukács György, a magyar marxista filozófia kiemelkedő alakja szintén felismerte a leninizmus és sztálinizmus eszmei deformációját. Bár politikai pályafutásában többször is kompromisszumokat kötött, elméleti munkáiban – különösen a Történelem és osztálytudat (1923) című könyvében – világosan kimondta, hogy a marxizmus alapja nem a dogmatikus hatalomgyakorlás, hanem a történelmi tudatosság, az önreflexió és a kritikai gondolkodás. Lukács szerint az osztálytudat nem lehet a Párt monopóliuma – de a sztálinista rendszer pontosan ezt tette: eltörölte a gondolkodás autonómiáját, és ideológiai konformizmust követelt.

Kelet-Európa: az ideológia hosszú árnyéka

A marxizmus–leninizmus mint államideológia nem csupán a Szovjetunióban, hanem Kelet-Európában is kiterjedt társadalmi torzulásokhoz vezetett. A második világháború után a szovjet érdekszféra országai – köztük Magyarország, Lengyelország, Csehszlovákia, Románia, Bulgária – sorra átvették a lenini-sztálini modellt. A következmények egész nemzedékek életére nyomták rá bélyegüket:

  • Kettős tudat: A társadalomban párhuzamos valóság jött létre. Az emberek mást mondtak nyilvánosan, mint amit magukban gondoltak. Az őszinte beszéd helyét a szerepjátszás vette át, a hazugság intézményesült.

  • Intellektuális lefojtottság: A gondolkodás szabadsága veszélyessé vált. A kultúra, a tudomány, az oktatás alárendelődött az ideológiai szűrőnek, és az öncenzúra mindennapossá vált.

  • Morális züllés: A túlélés érdekében elterjedt az árulás, a képmutatás és a hallgatás kultúrája. A lojalitás – nem az igazság vagy értékek – vált a társadalmi érvényesülés fő feltételévé.

  • A civil társadalom szétverése: Az állam minden autonóm kezdeményezést ellenségként kezelt. A társadalom atomizálódott, a közösségi érzés meggyengült, a közöny és apátia lett úrrá az embereken.

Ezzel a marxizmus–leninizmus végérvényesen eltávolodott saját alapító elveitől. Az emancipáció és önrendelkezés ígérete helyett az elnyomás, a kontroll és a félelem rendszere épült ki.

Egy felszabadító eszme önmaga ellentétévé válik

A marxizmus eredeti szándéka az emberi szabadság és méltóság kiteljesítése volt – egy igazságosabb társadalom lehetőségének megteremtése. A marxizmus–leninizmus viszont a hatalomgyakorlás eszközévé silányította az eszmét: az állam elhalása helyett annak mindenre kiterjedő jelenlétét, az osztályok felszámolása helyett új kiváltságos rétegek kialakulását hozta. A jelszavak megmaradtak, de a tartalom kiüresedett, majd önmaga ellentétébe fordult.

A kelet-európai társadalmak máig hordozzák e rendszer nyomait: a bizalmatlanságot, a közéleti közönyt, a gondolkodás szabadságától való félelmet. Az ideológiai torzulás következményei így nemcsak történelmiek, hanem kulturálisak és erkölcsiek is – egy olyan örökség, amelynek feldolgozása még nem zárult le.

A marxizmus–leninizmus mint torz ideológia – totalitárius átalakulás Arendt nyomán

A marxizmus–leninizmus nem Marx tanainak természetes továbbfejlesztése, hanem azok lényegi és gyökeres eltorzítása. Bár a hivatalos kommunista ideológia azt hirdette, hogy Marx örökségét viszi tovább, valójában egy új, ellentmondásos és totalitárius eszmerendszer jött létre, amely számos ponton szembefordult az eredeti marxista elképzelésekkel.

Már maga a „marxizmus–leninizmus” kifejezés is anakronisztikus. Marx az állam szükségszerű elhalásáról beszélt mint a kommunizmus kiteljesedésének feltételéről. Ehhez képest Lenin és különösen Sztálin az állam soha nem látott mértékű megerősítését, centralizálását és militarizálását valósította meg. Az eredetileg forradalmi önfelszabadításként értelmezett proletárdiktatúra végül tartós, brutális egypárti uralommá alakult.

A kulcsellentmondások világosan kirajzolódnak:

Marx

Marxizmus–leninizmus

Az állam elhalása

Az állam totalizálódása, militarizálása

Osztályok felszámolása

Új, kiváltságos pártelit kialakulása

Nép önigazgatása

Egypárti diktatúra, központosított hatalom

Emberi emancipáció

Rendszerszintű politikai elnyomás

Erkölcsi felszabadulás

Megfigyelés, félelem, lojalitáskényszer

Ez a fordulat nem csupán filozófiai paradoxon, hanem történelmi tragédia is. A marxista elmélet célja az ember felszabadítása volt: egy olyan társadalom létrehozása, ahol az egyenlőség és az igazságosság uralkodik, az elidegenedés megszűnik, és az egyének szabadon bontakoztathatják ki képességeiket. A gyakorlatban azonban a marxizmus–leninizmus nevében éppen ezek ellenkezője valósult meg: a szabadság helyét átvette a politikai elnyomás, az emancipáció ígéretéből tömeges félelem és hallgatás lett.

Hannah Arendt: Az ideológia totalitárius metamorfózisa

Hannah Arendt szerint a totalitárius rendszerek lényege nem pusztán az erőszak vagy az elnyomás, hanem az a mód, ahogyan egy ideológia teljes világmagyarázattá válik, és kizárja a valóság másfajta értelmezésének lehetőségét. Az ideológia – írja Arendt – „nem a tapasztalatból indul ki, hanem egy előfeltételezett törvényszerűségből, amelyhez minden konkrét tényt hozzá kell igazítani”.

A marxizmus–leninizmus tökéletes példája ennek a totalitárius logikának. Marx történelmi materializmusa, amely egy hipotetikus fejlődési logikát tételezett fel az osztályharc mentén, Lenin és Sztálin kezében teljes történelmi determinizmussá vált. A történelemnek „törvényszerű” iránya lett, és bárki, aki ezzel szembefordult, nem csupán politikai ellenfél volt, hanem a történelem „ellensége” is – Arendt szavaival: „az elkerülhetetlen jövő akadálya”.

Ez a logika lehetővé tette a sztálini tisztogatások és terror elméleti igazolását is. Minden ellenség nemcsak aktuális veszélyt jelentett, hanem egy „történelmi szükségszerűség” megtestesüléseként jelent meg, akit nemcsak le lehetett, hanem le is kellett győzni. Arendt szerint ez a „morális nihilizmus és az ideológiai determinizmus” egyesítése volt a totalitarizmus igazi magja.

A szabadság felszámolása – ideológiai kényszer és társadalmi valóság

Arendt hangsúlyozza, hogy a totalitárius rendszerek sajátossága nem a törvények megsértése, hanem az állandó törvénytelenség intézményesítése. Ez különösen jól látható a sztálini Szovjetunióban, ahol a „nép ellensége” címke szinte bárkire ráhúzhatóvá vált, miközben az állami terror nem kivételes eszköz volt, hanem a rendszer alaplogikája.

A kettős tudat – amit Kelet-Európában sokan átéreztek – szintén Arendt elemzéséből érthető meg mélyebben. A totalitárius rendszerek lényege, hogy nem csupán elnyomják a gondolatot, hanem meg akarják formálni. A cél nem egyszerűen a hallgatás kikényszerítése, hanem az egyéni gondolkodás kikapcsolása és a rendszer logikájának belsővé tétele. „A totalitárius uralom célja nem az, hogy az embereket engedelmessé tegye, hanem hogy képtelenné tegye őket a gondolkodásra” írja Arendt A totalitarizmus gyökerei című művében.

Ez pontosan megfelel annak a lenini–sztálini gyakorlatnak, amelyben az „osztálytudatot” kizárólag a Párt határozhatta meg, a kritikai reflexió pedig gyanús tevékenységnek számított. Lukács György, bár részt vett a rendszer ideológiai kiépítésében, teoretikusként maga is felismerte ennek tragikus következményeit. A kritikai tudat helyét fokozatosan az ideológiai lojalitás, a félelem és a konformizmus vette át.

A civil társadalom megsemmisítése – Arendt nyomán

Hannah Arendt elemzése szerint a totalitarizmus nem tűri az autonóm társadalmi szerveződéseket – sem a vallási közösségeket, sem a civil társadalmat, sem a szabad sajtót. Mindez szintén visszaköszön Kelet-Európa lenini–sztálini modelljeiben. A társadalom atomizálódott, az emberek egymástól is elidegenedtek, és a közös cselekvés lehetősége megszűnt.

A következmények:

  • Párhuzamos valóság jött létre: az emberek mást mondtak kifelé, mint amit belül gondoltak. A „hivatalos igazság” és a valós tapasztalat élesen szétvált.

  • Gondolkodási szabadság felszámolása: az ideológiai dogmák mindent átszőttek, az öncenzúra a mindennapi élet része lett.

  • Morális züllés: a túlélés ára gyakran a megalkuvás, az árulás vagy a passzivitás volt.

  • A félelem és a magány intézményesítése: Arendt szerint a totalitarizmus egyik legfőbb eszköze az emberi kapcsolatok szétzilálása.

A marxizmus–leninizmus nem egyszerű politikai gyakorlattá torzult elmélet volt, hanem egy totalitárius ideológia, amely – Hannah Arendt szavaival „az embert mint szabad és gondolkodó lényt akarta megszüntetni.” A marxizmus eredeti emancipációs céljait kisajátították, kiforgatták és a hatalom abszolutizálásának szolgálatába állították.

Az eredmény: nem egy osztály nélküli, szabad társadalom, hanem egy párturalomra épülő totális rendszer, amely nemcsak a testeket, hanem a gondolatokat is uralma alá hajtotta. „A totalitárius uralom ideális alanya nem a meggyőződéses náci vagy a meggyőződéses kommunista, hanem az az ember, aki számára a tény és fikció, az igaz és hamis közötti különbség megszűnt létezni.”

Ez az idézet Arendt gondolatmenetének lényege: a totalitárius rendszer nem pusztán engedelmességet akar, hanem olyan tudatállapotot hoz létre, amelyben az emberek képtelenek önállóan gondolkodni, mérlegelni, különbséget tenni valóság és hazugság között. A cél tehát nem a vak engedelmesség – az csak következmény –, hanem a gondolkodás ellehetetlenítése.

A forradalom kudarca, az eszme árulása – Egy illúzió végzete

A marxizmus–leninizmus története nem a felszabadulás, hanem az elnyomás története lett. Az a forradalmi eszme, amely eredetileg az emberi méltóság, az egyenlőség és a szabadság nevében lépett fel a kizsákmányolás és az igazságtalanság ellen, a gyakorlatban önmaga legteljesebb ellentétévé vált. A szovjet típusú kommunista rendszerek nem megvalósították Marx vízióját, hanem végzetesen kiforgatták és elárulták azt. A történelmi irónia az, hogy az ember felszabadítását hirdető tanítás a 20. század legkiterjedtebb és legkegyetlenebb elnyomógépezetét hozta létre.

A forradalom, amely a szabadság reményével indult, végül a félelem, a lojalitáskényszer és a morális összeomlás rendszerévé vált. Nem véletlen, hogy Hannah Arendt a totalitarizmus lényegét abban látta, ahogyan az ideológia felszámolja a valóságot: „A totalitárius uralom célja nem az, hogy az embereket engedelmessé tegye, hanem hogy képtelenné tegye őket a gondolkodásra.” Ebben a rendszerben az eszme már nem iránytű, hanem bilincs lett; nem világosságot adott, hanem sötétséget hozott.

Marx az emberi emancipáció végső céljaként az osztályok megszűnését, az állam elhalását és a kreatív, szabad egyéniség kibontakozását hirdette. Ezzel szemben a marxizmus–leninizmus nem a szabadságot, hanem az ideológia totális uralmát építette ki. A proletárdiktatúra jelszavával a Párt nem a nép felszabadító erejét mozgósította, hanem kizárólagos hatalmát szilárdította meg. Ahelyett, hogy a társadalmat felszabadította volna, szétverte a civil szférát, megfojtotta a kritikai gondolkodást, és intézményesítette a félelmet. A diktatúra nem átmeneti állapot lett, ahogy azt sokan remélték, hanem a rendszer természetes létformája.

Ez a radikális elhajlás nem értelmezhető pusztán politikai cinizmusként vagy történelmi tévedésként. Ez elvi és erkölcsi árulás. Az eszme nevében végrehajtott embertelenségek – a tisztogatások, a munkatáborok, az éhezés, a megfigyelés, az elhallgattatás – nem véletlen vagy mellékes következmények voltak, hanem a totalitárius logika szükségszerűségei. *„Az ideológia nem a tapasztalatból indul ki” – írja Arendt –, „hanem egy előfeltételezett törvényszerűségből, amelyhez minden konkrét tényt hozzá kell igazítani.” A történelem nevében végrehajtott bűnöket nem lehet a jószándék mögé rejteni – mert ha a jószándék az elnyomás álarca, akkor maga a jószándék is bűnné válik.

A pokolba vezető út valóban jószándékkal van kikövezve – de a történelem tanúsága szerint ez a jószándék gyakran nem más, mint az uralomra törő hatalom ideológiai leple. A marxizmus–leninizmus ebben az értelemben nemcsak saját utópiáját árulta el, hanem magát az emberi reményt is megrontotta. A név, amely egykor a felszabadulás szimbóluma volt, a 20. század során a félelem, a dogmatizmus és a szellemi halál emblémájává vált.

Ezért nem elég a marxizmus–leninizmust történelmi kudarcként értékelni. Fel kell ismernünk, hogy az, amit sokáig forradalmi eszmének tartottak, végül saját antitézisébe fordult át. A cél – a szabadság – teljesen elszakadt az eszközöktől, amelyek egyre inkább a totalitárius uralom eszköztárát jelentették. Így lett a forradalom kudarca egyben az eszme morális bukása is.

-000-

 

Irodalomjegyzék

 

  • Arendt, H. (1951). The Origins of Totalitarianism. Harcourt, Brace & Company.

  • Arendt, H. (1970). On Violence. Harcourt Brace Jovanovich.

  • Furet, F. (1999). The Passing of an Illusion: The Idea of Communism in the Twentieth Century. University of Chicago Press.

  • Gellately, R. (2001). Backing Hitler: Consent and Coercion in Nazi Germany. Oxford University Press.

  • Hobsbawm, E. J. (1994). Age of Extremes: The Short Twentieth Century, 1914–1991. Michael Joseph.

  • Lenin, V. I. (1917). The State and Revolution. Progress Publishers.

  • Marx, K., & Engels, F. (1848). The Communist Manifesto. Penguin Classics.

  • Matthews, M. (2006). The Soviet Union and the Challenge of Post-Communism. Pearson Longman.

  • McLellan, D. (2006). Marxism After Marx (4th ed.). Palgrave Macmillan.

  • Service, R. (2007). Comrades!: A History of World Communism. Harvard University Press.

  • Suny, R. G. (2017). Red Flag Unfurled: History, Historians, and the Russian Revolution. Verso.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://peremrol-nezve.blog.hu/api/trackback/id/tr8318906926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2025.07.14. 17:08:28

Egy bloghoz képest szép kis post az irodalomjegyzékkel. Még jobb lenne, ha idézeteket is hoznál az állítások alátámasztására. Így egy kicsit úgy néz ki, hogy nem biztos, hogy elolvastad te azokat a könyveket, illetve nem biztos, hogy jól adod vissza őket.

Nagyvonalakban egyetértek a posttal. Részletekben meg nem vagyok elég tájékozott.

Ami engem érdekelne, hogy szerintem Marx sem utasította el az erőszakos forradalmat. A proletárdiktatúra is már nála megjelenik. Aztán azt írod, hogy a demokratikus önkormányzásra mégis sokat adott. És a kommün idején ezt gyakorlatban is félig megvalósították (nők nem szavazhattak).

Szóval nem tudom, Marx mit szólt volna hozzá, hogy Lenin, majd Sztálin tényleg egy diktatúrát épített ki, úgymond a munkás (-paraszt) osztály érdekében. Két kérdés merül itt fel:

Marxnak hol lett volna a határ?
Látta-e Marx, hogy ha diktatúra alakul ki, akkor az már közel sem biztos, hogy tényleg szolgálja a helyes célt? Még ha névleg azért is van, vagy azért is kezdődött?

Sándor Aszalós 2025.07.14. 17:09:07

@Brendel Mátyás:

Kedves Brendel Mátyás!

Köszönöm, hogy időt szántál a bejegyzésem elolvasására és a részletes visszajelzésedre. Nagyon értékelem az építő kritikádat és a gondolataidat.

Szeretném megjegyezni, hogy ez a poszt nem egy szakmai dolgozat, hanem inkább egy személyes vélemény és összegzés a témáról, amelyet az olvasott irodalom alapján írtam. Ettől függetlenül egyetértek veled abban, hogy idézetekkel még meggyőzőbbé lehet tenni a szöveget, és ezt a javaslatodat mindenképp megfontolom a későbbi bővítések során.

A Marx által képviselt erőszakos forradalom és a proletárdiktatúra kérdésében igazad van, Marx valóban nem zárta ki az erőszakos átalakulást, és a proletárdiktatúra koncepciója nála már megjelenik. Ezért is fontosnak tartom kiemelni a demokratikus önkormányzás iránti vágyat, amelyet például a Párizsi Kommün kísérletében részben megvalósítottak, még ha az akkor még korlátozott és hiányos is volt.

Az általad feltett kérdések nagyon lényegesek:

Hol lett volna Marx határa a hatalom koncentrációjában?

Látta-e előre, hogy a diktatúra kialakulása veszélyeztetheti az eredeti célokat, akár annak nevében is?

Úgy vélem, Marx munkásságából ezeket a határokat nem mindig lehet egyértelműen leolvasni, és az általa felvázolt átmeneti időszak (proletárdiktatúra) értelmezése a későbbi vezetők – Lenin és Sztálin – idején jelentősen eltért az eredeti elképzelésektől. Az, hogy a diktatúra mikor és hogyan válik öncélúvá, valóban egy komoly problémakör, amelyet Marx közvetlenül nem dolgozott ki, de amit a későbbi történelmi tapasztalatok és kritikák világossá tettek.

Mindenképpen hasznos a történelmi kontextus és a filozófiai alapok mélyebb vizsgálata, amelyet szívesen folytatok, és köszönöm a további gondolatébresztő kérdéseidet.

Ha szeretnéd, szívesen megosztom a következő lépéseket az irodalom mélyebb feltárásában és a dolgozat részletesebb idézetekkel való bővítésében.

Köszönettel és tisztelettel:

Aszalós Sándor
süti beállítások módosítása