peremrol-nezve

peremrol-nezve

Új birodalom, régi eszközök

Oroszország és az autoritarizmus öröksége

2025. május 04. - Sándor Aszalós

 

A demokrácia legnagyobb ellenségei azok, akik a múlt hatalmát akarják visszahozni

 

A történelem során Oroszország, mind a cári birodalom, mind pedig a szovjet állam idején, gyakran alkalmazott vallási és etnikai eszközöket birodalmi terjeszkedésének legitimálására és stabilizálására. Az orosz politika egyik alapvető eleme a különféle vallási és etnikai kisebbségek integrálása volt, amely a birodalom széttagoltságának megakadályozására, valamint a központi hatalom megerősítésére szolgált. Az orosz történelem egyik meghatározó pillanata a tatárok keresztény hitre térítése, különösen az 1552-es kazáni hódítást követően, amikor Oroszország nemcsak területileg, hanem vallási értelemben is próbálta a pravoszláv egyház irányítása alá vonni a hódított területeket. Ez a dolgozat az orosz birodalmi politikának ezt a vallási és etnikai aspektusát vizsgálja, és párhuzamot von a cári Oroszország és a modern orosz politika között.

A vallási és etnikai integráció kísérletei

A cári Oroszország terjeszkedésének története szorosan összefonódik a vallási és etnikai sokszínűség kezelésének dilemmájával. Az orosz birodalom határai fokozatosan tágultak a 16. századtól kezdve, és ezzel együtt egyre több, az orosz ortodox kultúrától idegen népcsoport került uralma alá. A birodalom belső egységének és kormányozhatóságának biztosítása érdekében a központi hatalom már korán felismerte a vallási egység jelentőségét, és ezt a célt gyakran erőszakos eszközökkel igyekezett megvalósítani.

A kazáni kánság 1552-es meghódítása után az iszlám hitű tatárok váltak az első jelentős muszlim kisebbséggé az Orosz Birodalmon belül. Bár kezdetben némi vallási tolerancia jellemezte a hódítókat, hamarosan megkezdődött a mecsetek lerombolása, a muszlim vallási vezetők üldözése és a lakosság keresztény hitre térítésének intézményesítése. Ez a folyamat nemcsak vallási, hanem szimbolikus jelentéssel is bírt: a pravoszláv egyház szoros szövetségben működött az állammal, és a birodalmi identitás egyik fő pillérévé vált. A kereszténység – különösen az ortodoxia – egyfajta kulturális és politikai norma lett, amelyhez minden „hűséges alattvalónak” illendő volt igazodnia.

Ez a politika azonban nemcsak a muszlim közösségeket érintette. A zsidókat, főként a 18. század végétől, a Lengyel–Litván Unió felosztása után bekebelezett területeken kezdték nagyobb számban integrálni a birodalomba. Az ő esetükben a vallási különbözőség mellett az etnikai és gazdasági elkülönülés is súlyos társadalmi feszültségeket okozott. A cári hatalom különféle rendeletekkel próbálta korlátozni a zsidóság társadalmi és gazdasági mozgásterét, ugyanakkor asszimilációjukat is ösztönözte. Az ún. "letelepedési övezet" (Черта оседлости) létrehozása is ezen politika része volt, amely a zsidó lakosság mozgását korlátozta az orosz birodalmon belül.

A birodalom más peremvidékein, például Szibériában vagy a Kaukázusban élő őslakos népcsoportok esetében is hasonló stratégiákat alkalmaztak. Az orosz állam célja az volt, hogy a nem orosz, nem pravoszláv népeket fokozatosan „civilizálja”, azaz beillessze az orosz kulturális, nyelvi és vallási normarendszerbe. Ezt a törekvést gyakran a pravoszláv misszionáriusok munkája kísérte, akiket a hadsereg és a közigazgatás támogatott.

Az orosz birodalmi politika tehát nem csupán területi expanzióban merült ki, hanem egyfajta ideológiai és vallási homogenizációs projektként is értelmezhető. A hatalom számára a vallási és etnikai sokszínűség inkább kihívást, semmint értéket jelentett – olyasvalamit, amit kontrollálni és egy egységes politikai, kulturális sémába beolvasztani kellett. Ez a felfogás mélyen meghatározta az orosz állam működését a cári időkben, és hatása a későbbi korszakokban, sőt a mai orosz politikai gondolkodásban is tetten érhető.

A tatárok keresztényesítése

Bevezetésként fontos megjegyezni, hogy a hosszú orosz történelmet végigkísérő autoriter és gyakran elnyomó hatalmi gyakorlatok közül csupán egyetlen, mégis szimbolikus jelentőségű példát emelek ki: a tatár nép keresztény hitre térítését és annak mélyreható társadalmi következményeit. Az 1552-ben végrehajtott kazáni hadjárat, amelynek során IV. (Rettegett) Iván seregei elfoglalták a Kazáni Kánságot, nem csupán katonai és területi sikert jelentett az Orosz Birodalom számára, hanem egy új korszak kezdetét is jelezte a birodalom etnikai és vallási politikájában.

A kazáni kánság lakossága túlnyomórészt muszlim tatárokból állt, akik saját vallási és kulturális hagyományaik szerint éltek. Kazán elfoglalásával ezek a közösségek hirtelen a pravoszláv Oroszország uralma alá kerültek. A birodalom új területeinek integrálása azonban nemcsak közigazgatási vagy katonai kérdés volt, hanem mélyen vallási és ideológiai természetű kihívás is. A pravoszláv állameszmény jegyében az orosz hatalom célja a vallási egység megteremtése volt, amit az újonnan elfoglalt területeken a muszlim lakosság keresztény hitre térítésével kívántak elérni.

Ez a folyamat azonban többnyire nem önkéntes alapon zajlott. A keresztény hitre térítés eszköze gyakran az erőszak, a megfélemlítés és a gazdasági kényszer volt. A mecseteket lerombolták vagy templommá alakították, a muszlim vallási vezetőket – a muftikat, imámokat – eltávolították, üldözték, helyükre pedig ortodox papokat és hittérítőket küldtek. A tatárok hagyományos vallási gyakorlatait betiltották, az iszlám tanításokhoz való hozzáférést korlátozták, a vallási oktatást pedig megszüntették. A keresztény hitre való áttérés sokszor együtt járt társadalmi előnyökkel: a megtért tatárok földet, adókedvezményt vagy tisztséget kaphattak, míg azok, akik ellenálltak, megkülönböztetésre és retorziókra számíthattak.

A vallási kényszerintézkedéseknek azonban nemcsak spirituális, hanem mélyreható társadalmi következményei is voltak. A tatár közösségek belső struktúrái megbomlottak, a vallási vezetők tekintélye megrendült, a társadalmi kohézió gyengült. A hagyományos szokásjog és vallási normák helyébe az orosz közigazgatási és egyházi rend lépett, amely idegen volt a tatár lakosság számára. A kulturális elidegenedés, a lojalitás kikényszerítése és a kényszerű asszimiláció hosszú távon feszültségekhez és ellenálláshoz vezetett, amely olykor lázadásokban, máskor passzív ellenállásban öltött testet.

E folyamat egyben egy szélesebb birodalmi stratégia részét is képezte: az orosz politikai vezetés felismerte, hogy a vallási egység révén könnyebben biztosítható a politikai lojalitás és az állami kontroll. Ezért a keresztényesítést a társadalmi és gazdasági integrációval párhuzamosan hajtották végre. A tatár lakosságot fokozatosan be kívánták illeszteni az orosz társadalmi rendbe: új földbirtokos osztályokat hoztak létre, a megtért tatárok egy részét beemelték az adminisztrációba, miközben a hagyományos elitet háttérbe szorították vagy teljesen kiszorították a hatalomból. A cél egy olyan lojalista, oroszosított muszlim utódnépesség kialakítása volt, amely politikailag megbízható és kulturálisan idomult a pravoszláv Oroszország elvárásaihoz.

A tatárok keresztényesítésének folyamata tehát nem elszigetelt vallási kampányként értelmezhető, hanem a birodalmi uralom megszilárdításának tudatos, átgondolt és hosszú távra tervezett stratégiájaként. Az ebből fakadó társadalmi következmények – az identitásvesztés, a kulturális asszimiláció, valamint a közösségek belső bomlása – évszázadokra befolyásolták a tatár nép önazonosságát és viszonyát az orosz államhoz. Ez az örökség a mai napig érzékelhető, különösen a vallási pluralizmus és a kisebbségi jogok kérdéskörében.

Zsidó közösségek helyzete az Orosz Birodalomban

A zsidóság helyzete az orosz birodalomban különösen ellentmondásos és tragikus fejezet a vallási és etnikai kisebbségek integrációjának kísérletei között. A zsidók a 18. századtól kezdve jelentős számban éltek az ún. telepítési övezetben (Черта оседлости), amely a mai Lengyelország, Litvánia, Ukrajna és Belarusz területére esett. Ezt a térséget a cári kormányzat jelölte ki a zsidó lakosság számára, és lényegében egyfajta gettóként működött: a zsidók tömegei csak itt élhettek, és csak korlátozottan léphettek be Oroszország belső területeire. Az 1880-as évektől kezdve az Orosz Birodalmat rendszeres és brutális zsidóellenes pogromhullámok rázták meg, különösen a nyugati tartományokban, mint Ukrajna, Lengyelország és Besszárábia. Ezek az erőszakos megmozdulások gyakran a helyi hatóságok hallgatólagos vagy nyílt támogatása mellett zajlottak, és céljuk a zsidó közösségek megfélemlítése, kifosztása, illetve elüldözése volt. A pogromok következtében 1880 és 1920 között több mint kétmillió zsidó menekült el az Orosz Birodalomból, közülük a legtöbben az Egyesült Államokba, kisebb részt Nyugat-Európába és a történelmi Palesztina területére vándoroltak. Ez a kivándorlási hullám alapvetően megváltoztatta a világ zsidóságának demográfiai térképét, és hozzájárult mind az amerikai zsidó közösség, mind a modern cionista mozgalom megerősödéséhez.

Bár időről időre voltak reformtörekvések – például II. Sándor (uralkodott 1855–1881) alatt –, ezek többnyire korlátozottak és félbemaradtak. II. Sándor ugyan némileg enyhített a zsidók mozgásszabadságán, sőt lehetővé tette néhányuk számára az egyetemre járást, katonai pályát vagy vállalkozás alapítását, azonban az uralkodó 1881-es meggyilkolása után gyökeres fordulat következett. A merényletet részben zsidó származású forradalmárok hajtották végre, amit az orosz állam és a közvélemény kollektív bűnkként fogott fel, és ez véres pogromok hullámához vezetett.

Az 1881 és 1884 közötti időszakban, majd az 1903-as kisinyevi pogrom során több tucat zsidó közösséget támadtak meg, több százan haltak meg, nők és gyermekek váltak erőszak áldozatává, zsinagógák, házak és üzletek semmisültek meg. Ezek a pogromok gyakran a helyi hatóságok tétlensége, sőt cinkossága mellett zajlottak. A cári kormányzat antiszemita retorikája és a zsidóellenes törvények, mint a May Laws (1882), amelyek korlátozták a földtulajdont és a letelepedést, tovább súlyosbították a helyzetet.

A nemzetközi közvélemény felháborodással fogadta ezeket az eseményeket. Moses Montefiore, a brit zsidó filantróp és politikus több alkalommal is közbenjárt az orosz zsidóság érdekében, diplomáciai utakat tett Pétervárra, és próbálta rávenni az orosz kormányt a pogromok megfékezésére és a zsidóellenes politikák enyhítésére. Bár kevés kézzelfogható eredménye lett ezeknek az erőfeszítéseknek, Montefiore tevékenysége szimbolikus jelentőségűvé vált, és megerősítette a nemzetközi zsidó közösségek szolidaritását.

A pogromok következtében tömeges kivándorlás indult meg. A 19. század végén és a 20. század elején több mint kétmillió zsidó hagyta el az Orosz Birodalmat, elsősorban az Egyesült Államokba és Palesztinába vándorolva. E folyamat alapozta meg az amerikai zsidóság megerősödését, és előkészítette a cionista mozgalmak társadalmi és politikai bázisát is.

Azsidó közösségek helyzete az Orosz Birodalomban az etnikai és vallási kirekesztés, az intézményes antiszemitizmus és a politikai manipuláció példája, amely jól illusztrálja, hogyan használta fel a cári állam a vallási különbségeket a birodalmi egység és identitás erőszakos meghatározásához. III. Sándor uralma alatt az antiszemitizmus állami politikává vált. Apja, II. Sándor meggyilkolása (1881) után a cár meggyőződéses reakciós fordulatot vett, elutasítva minden liberalizmust és nemzetiségi engedményt. Az új uralkodó a birodalom etnikai és vallási homogenizálását tekintette elsőrendű célnak, melynek részeként a zsidóságot – mint idegen és veszélyes elemként azonosított közösséget – fokozott elnyomás alá helyezte. Az 1882-es úgynevezett „Ideiglenes Szabályzatok” (временные правила) például korlátozták a zsidók letelepedését a városokban, földtulajdonhoz jutását, valamint hozzáférésüket az oktatáshoz és a közhivatalokhoz. Az állam passzív vagy hallgatólagos támogatása mellett fellángoltak az erőszakos pogromok, különösen a „Zsidó telep” (Черта оседлости) területén belül.

A nemzetközi közvélemény is reagált: Sir Moses Montefiore angol zsidó filantróp már II. Sándor alatt is felszólalt a zsidók jogaiért, de III. Sándor idején az elnyomás új szintre emelkedett. Ennek hatására zsidó szervezetek – többek közt a korai cionista körök – erősödtek meg, és az üldöztetések közvetlen hatására indult meg az a hatalmas kivándorlási hullám, amely végleg megváltoztatta az oroszországi zsidóság sorsát.

Az oroszországi antiszemitizmus rendszere és következményei (1804–1917) Közvetlenül a lengyel területek meghódítása után az orosz kormány „zsidókérdésként” kezelte a megszerzett területeken élő nagy létszámú zsidó lakosságot, és külön politikai, jogi, valamint társadalmi szabályozás alá vonta őket, amely az elnyomás, a diszkrimináció és a kirekesztés intézményesített rendszerévé vált.

A századforduló pogromjai tehát nemcsak a zsidó közösségek fizikai és lelki megsemmisítésével fenyegettek, hanem elmélyítették a birodalom belső ellentmondásait is. A mindennapok terrorja, az igazságtalan törvénykezés, a lakhelyhez kötöttség és a társadalmi mobilitás korlátozása olyan helyzetet teremtett, amelyben a zsidó lakosság egyre inkább idegenként élte meg saját országát. A „másodrendű állampolgár” státusza ráadásul éppen akkor sújtott milliókat, amikor a modernizáció és a kapitalizmus a társadalmi mobilitás ígéretével kecsegtetett.

Az 1905-ös forradalom idején rövid időre fellángolt a remény, hogy a társadalmi átalakulás lehetőséget teremt a zsidóság emancipációjára is. Az Októberi Kiáltvány szólásszabadságot, gyülekezési jogot és egyenlőséget ígért – ám ez a remény gyorsan elhamvadt, amikor a carizmus válaszul újabb pogromhullámot indított. A feketeszázas csoportok, melyek a zsidóellenes gyűlöletet nacionalista és monarchista jelszavakkal egyesítették, valójában a rendszer eszközei voltak a társadalmi elégedetlenség elfojtására.

A nemzetközi közvélemény – különösen az Egyesült Államokban, Angliában és Franciaországban – egyre élesebben reagált az oroszországi pogromokra. A sajtó és az emberi jogi aktivisták kampányai révén az antiszemitizmus nemzetközi kérdéssé vált, és a zsidó emigráció új lendületet kapott. Az Amerikába irányuló tömeges kivándorlás, melynek során több százezer orosz-zsidó keresett menedéket a tengerentúlon, egyúttal a zsidó diaszpóra történetének új fejezetét is megnyitotta. A kivándorlók sokasága magával vitte a jiddis nyelvet, a kelet-európai zsidó hagyományokat és az üldöztetés fájdalmas emlékét – de egyúttal az újrakezdés reményét is.

A zsidó közösségek helyzete az Orosz Birodalomban tehát nem csupán a birodalmi hatalom antiszemita politikájának története, hanem egy mélyebb társadalmi válság lenyomata is. A kirekesztés, a rendszeres pogromok és a hatalom asszisztálása az erőszakhoz nem csupán a zsidóságot, hanem az orosz társadalmat is végzetes irányba sodorta. A zsidók nem voltak csupán áldozatai ennek a korszaknak – hanem tanúi is annak, hogyan őrli fel a gyűlölet és a kirekesztés egy soknemzetiségű, változásra képtelen birodalom belső tartópilléreit.

A cári korszak antiszemita politikáinak végét sokan a bolsevik hatalomátvétellel várták, hiszen a szovjet ideológia formálisan elutasította a faji és vallási diszkriminációt. A gyakorlatban azonban az antiszemitizmus nem tűnt el – csupán átalakult. A húszas–harmincas években, bár névleg minden vallási vagy etnikai identitás elnyomás alá került, a zsidóság gyakran célpontja maradt az állami propagandának és megtorlásoknak. A Birobidzsán nevű „zsidó autonóm terület” megalapítása 1934-ben az asszimiláció és elszigetelés furcsa elegyét jelentette, a valóságban sem autonómiát, sem biztonságot nem nyújtott.

A sztálini terror idején a zsidó értelmiségiek különösen veszélyeztetetté váltak, amit az 1952-es „orvosper” groteszk antiszemita kampánya is bizonyít. A „kozmopolita” vádak és a zsidó származás összekapcsolása a szovjet antiszemitizmus kódolt formájává vált, amely a Brezsnyev-korszakban is továbbélt.

A posztszovjet időszak sem hozott valódi szakítást ezzel az örökséggel. Noha hivatalosan elutasítják az antiszemitizmust, az állami diskurzusban újra és újra felbukkannak zsidóellenes toposzok – gyakran burkoltan, például a „külföldi ügynökök”, „liberális kozmopoliták” vagy „nemzetellenes értelmiség” elleni retorikában. A putyini rezsim – miközben politikai célokból esetenként együttműködik az ortodox zsidó közösségekkel – nem lép fel következetesen az antiszemita narratívák ellen, sőt, időnként maga is táplálja azokat.

Szellemi és kulturális irány

A 18. század Oroszországában a szellemi és kulturális élet két, egymással szemben álló irányvonalra szakadt, amelyek közvetlenül befolyásolták az ország politikai és társadalmi fejlődését. Az egyik oldal a vallási hagyományokat követő „tradicionalisták” csoportja volt, akik a kereszténység és a vallásos értékek fontosságát hangsúlyozták. Ők a szociális rendet, a császári hatalmat és a vallási tekintélyt tekintették a társadalmi stabilitás alapjainak, így a reformokat gyakran elutasították, vagy csak fokozatos változtatásokat támogattak.

A másik oldalon a felvilágosodás eszméit követő „voltaire-iánusok” álltak, akik a tudományos gondolkodást, az értelem és a ráció szerepét helyezték előtérbe. A felvilágosodás hívei a társadalmi reformokat, a politikai szabadságot és a tudományos fejlődést tekintették a jövő alapjának. A hagyományos vallási értékek és a szigorú egyházi tanítások ellenében a felvilágosodás szelleme új szemléletet hozott a birodalom vezetésébe, ösztönözve a társadalmi változások iránti nyitottságot.

E két irányzat közötti feszültség határozta meg az orosz politikai diskurzust és befolyásolta a reformok mértékét és irányvonalát. A tradicionalisták és a felvilágosodás hívei között zajló viták és ellentétek nemcsak a politikai döntéshozatalt formálták, hanem az orosz társadalom általános gondolkodásmódját is, amely hosszú távon hatással volt a birodalom kulturális fejlődésére.

A szabadkőművesség ezen a szellemi tájon kulcsszereplővé vált. A szabadkőművesek, mint a társadalmi és vallási reformok iránti nyitottság képviselői, a 18. században egy olyan alternatív szellemi teret kínáltak, ahol az emberek közvetlenül kifejezhették elkötelezettségüket az emberi jogok, a tudományos előrehaladás és az egyéni szabadság eszméi mellett. A szabadkőművesek nemcsak vallási kérdésekben, hanem a társadalom reformjában is optimizmusra buzdították a társadalmat. A szabadkőműves mozgalom támogatása hozzájárult az orosz felvilágosodás elmélyítéséhez, és erősítette a birodalmon belüli szellemi és politikai reformokat.

Ezek az irányvonalak és azok közötti feszültségek, a vallási hagyományok és a tudományos, társadalmi reformok iránti vágyakozás a 18. századi Oroszország szellemi életének két meghatározó pólusát alkották, és mindmáig hatással vannak az orosz kultúra és politika fejlődésére.

Eurázsiaiaság

Az „eurázsiaiaság” (oroszul „jevrazijsztvo”) egy olyan radikális politikai és ideológiai mozgalom, amely az 1917-es orosz forradalom utáni emigrációban született és az 1920-as években érte el fénykorát. Az eurázsia eszme lényege a Nyugat kritikájában és a sajátos, keleti szláv, finnugor, türk, mongol, paleoázsiai és kaukázusi kultúrák szintézisére épülő civilizáció kialakítására irányult. A mozgalom a kereszténység, a pravoszláv vallás erőteljes hangsúlyozásával egy olyan autonóm civilizációt kívánt létrehozni, amely nemcsak elkerülte a nyugati európai társadalom értékrendi válságait, hanem egy alternatív és autentikus fejlődési utat képviselt. Az eurázsia eszménye és az azt hirdető gondolkodók, mint Nyikolaj Trubeckoj, Pjotr Szavickij, valamint később Lev Karszavin és Georgij Vernadszkij, a nyugati civilizációval való szembenállást sürgették, amelyet egyrészt a kulturális egóizmus és az imperializmus jellemzett, másrészt az etikai és szellemi válságok, mint az ipari forradalom következményei, az individualizmus és a racionalizmus túlhangsúlyozása.

A kezdetekben Berlinben és Párizsban kibontakozó eurázsiai mozgalom célja a nyugati civilizációs hatások elutasítása volt, helyette egy olyan harmadik utat képviseltek, amely sem nem európai, sem nem ázsiai, hanem a két kontinens szintézisén alapuló kultúrát képzelt el. A mozgalom követői a belső értékrendek és a keresztény vallásos alapokon álló szellemiséget és a különböző etnikai csoportok közötti szimbiózist hirdették.

Az „eurázsia” gondolata később, különösen a Szovjetunió összeomlását követően, ismét előtérbe került Oroszországban, ahol a politikai közbeszéd része lett. A 1990-es évek végén az eurázsiai eszme tudományos és filozófiai viták tárgyává vált, és egyre inkább elfogadottá vált, hogy Oroszország nem csupán az orosz nép vagy egyetlen etnikai csoport, hanem egy többdimenziós és többnépű közösség, amely ötvözi a különböző ázsiai és európai kultúrákat, s ez az összetettség az orosz történelmi fejlődés egyik alapvető jellemzője.

A mai Oroszország politikai szellemisége, különösen Vlagyimir Putyin vezetésével, számos szempontból visszanyúl az eurázsiai hagyományokhoz. Putyin politikájában az orosz identitás megerősítése és a nyugati hatalmak ellenállása mellett egy olyan geopolitikai és kulturális közösség kialakítására törekszik, amelyben Oroszország nemcsak regionális hatalom, hanem a globális politikai és kulturális színtéren is meghatározó szereplővé válik. Az eurázsiai integráció, mint a szovjet utódállamok közötti politikai és gazdasági kooperáció elősegítése, az orosz kormányzat egyik kulcsfontosságú célja lett. Putyin gyakran említi, hogy Oroszország számára nemcsak geopolitikai, hanem kulturális szempontból is kiemelt szerepet szán az eurázsiai térségben, és ezt a régió különböző országai és népei között keresendő közös értékekkel és történelemmel magyarázza.

A világ legveszélyesebb filozófusa – Alekszandr Dugin

Dugin, aki az eurázsiai eszme képviselője, még hangsúlyosabban építette be politikai gondolkodásába az eurázsiai paradigmát. Számára Oroszország küldetése az eurázsiai kultúrák és népek közötti szintézis létrehozása, amely az orosz nemzeti államot nemcsak Európával, hanem Ázsiával és a volt szovjet térséggel is összeköti. Dugin eszméje szerint a Nyugat modernitása, a liberalizmus és a globális kapitalizmus világképe, amelyek szerinte a szellemi válságot, az identitásválságot és a társadalmi széthúzást eredményezik, nemcsak hogy nem biztosítanak fenntartható fejlődést, hanem destruktívak a világ többi népe számára is. Ezzel szemben az eurázsiai alternatíva olyan ideológiai és politikai utat javasol, amely egy többpólusú világot épít, ahol a különböző civilizációk és kultúrák közötti harmónia és kölcsönös tisztelet uralkodik.

Putyin és Dugin közötti eszmei párhuzamok az orosz külpolitikában és nemzetstratégiában is megfigyelhetők, hiszen mindkét politikai szereplő az orosz történelem és kultúra szellemi örökségének védelmét tartja legfontosabbnak, miközben a nyugati, liberalizmusra épülő világpolitikai modell ellenében érvelnek. Az eurázsiai eszme tehát a modern orosz politikai ideológia és filozófia egyik meghatározó szempontja, amely a jövőbeli geopolitikai és kulturális irányvonalat is meghatározhatja.

Az „eurázsiaiaság” és az orosz világ ideológiája, valamint Alekszandr Dugin és Vlagyimir Putyin szerepe az orosz politikában szoros kapcsolatban állnak a fasisztoid gondolatokkal, különösen a szovjet utáni Oroszország geopolitikai céljaiban és a nyugati civilizációval való szembenállásban. Az „eurázsiaiaság” eredetileg egy politikai és filozófiai mozgalom volt, amely az Oroszország és az ázsiai kontinens közötti sajátos kultúrát és civilizációt próbálta megfogalmazni, szemben a nyugati világ imperialista törekvéseivel. A Dugin által népszerűsített gondolatvilág és Putyin politikája ezen az alapon nyugszanak, és a nemzetközi politikában is fasisztoid elemként értelmezhetők.

A Russzki Mir és a háború igazolása

A „Russzki Mir” (Orosz Világ) eszméje, amelyet Putyin 2001-től kezdődően folyamatosan hirdetett, egy olyan geopolitikai koncepció, amely szerint az orosz kultúra és nyelv minden olyan területen domináns szerepet kell kapjon, ahol az oroszok élnek vagy az orosz nyelvet beszélik. Dugin és Putyin egyaránt az "orosz világ" kiterjesztését támogatják, amelyben az ukránokat és más posztszovjet államokat is orosz befolyás alatt kell tartani, ezzel szemben elutasítva azok függetlenségét. Az ukrán nép elnyomásának és területük elfoglalásának ideológiai háttere szoros összefüggésben van a "Russzki Mir" elképzelésével, amely az ukrán államiságot „mesterséges” jelenségként ábrázolja, és ezzel igazolja a Krím annektálását és a Donbasszban zajló háborúkat.

Ez a radikális elképzelés nem csupán egy regionális hatalmi törekvést szolgál, hanem egy világrendszer megalkotásának alapjául szolgál, amely az orosz nyelvet és kultúrát hirdeti a világ többi része előtt. Dugin szerint Moszkva mint "harmadik Róma" egyfajta alternatívát kínál a Nyugat dekadens értékeivel szemben, és az orosz civilizáció vezető szerepet kíván betölteni a globális politikai és vallási diskurzusban.

A fasizmus és a totalitárius eszmények

Dugin és Putyin politikai filozófiája szoros kapcsolatban áll a fasisztoid eszmékkel, amelyek a nemzeti identitás, a hierarchikus államszerkezet és az autoritárius kormányzati forma köré épülnek. Dugin, Evola és más szélsőjobboldali filozófusok eszméit átvéve, elutasítja a liberális demokráciát és az egyéni jogokat, helyette az állami hatalom és a központi vezetés fontosságát hangsúlyozza. Dugin az államot nem csupán mint politikai entitást, hanem mint szakrális intézményt értékeli, amely a közösségi szellemet és a nemzeti összetartozást képviseli. E filozófia szerint az egyéni jogok és érdekek alárendelődnek az állam szellemiségének és érdekeinek.

A fasiszta ideológiához hasonlóan Dugin is hangsúlyozza az erőszak és az erő megjelenését a politikai térben. Az egyéni autonómia és a pluralizmus elutasítása az autoriter politikai rendszer alapja, amelyet Putyin és Dugin is egyaránt képviselnek.

A Dugin által hirdetett eszmék és Putyin politikai stratégiája szorosan összefonódnak, és a háború nem csupán eszközként szolgál, hanem az orosz vezetés világpolitikai céljainak megvalósításának szerves részeként. Dugin nem csupán egy ideológiai hátteret ad Putyinnak, hanem ő maga a szellemi motorja annak az autoriter, fasisztoid politikai rendszernek, amelyet Putyin megvalósít. A Kreml vezetése mögött Dugin jelenléte olyan mélyen van jelen, hogy ő a politikai döntések filozófiai és geopolitikai alapját képezi. Az orosz háborús célok és a geopolitikai irányvonal tehát nem csupán Putyin személyes ambíciói, hanem egy olyan fasisztoid ideológiai projekt is, amelynek lényege, hogy újraértelmezze és átalakítsa a nemzetközi rendet, erősítve ezzel Oroszország dominanciáját a világpolitikai térképen.

Oroszország agresszív történelmi hagyományai

Oroszország agresszív történelmi hagyományai mélyen gyökereznek a birodalmi múltban, és ezek a hagyományok ma is fontos szerepet játszanak az orosz külpolitikában és geopolitikai törekvésekben. A történelem során Oroszország többször is próbálta kiterjeszteni befolyását, területét és hatalmát, gyakran erőszakos eszközökkel, legyen szó a különböző birodalmi kiterjeszkedésekről, vagy a szomszédos országok, nemzetek elnyomásáról. Az alábbiakban néhány kulcsfontosságú eseményt és aspektust említek meg, amelyek segítenek megérteni Oroszország agresszív történelmi hagyományait.

Oroszország imperialista törekvései már a Cári Birodalom idején megjelentek, különösen a 18. és 19. században, amikor Oroszország területét jelentősen megnövelte a Baltikumtól Közép-Ázsiáig és a Kaukázusig. Oroszország számos háborút vívott a szomszédos országokkal, például a törökök, lengyelek, svéd és mongol népek ellen, hogy biztosítsa befolyását és terjeszkedését.
A Szovjetunió megalakulása után Oroszország továbbra is megőrizte imperialista törekvéseit, amelyek az egész szocialista blokkot magukban foglalták. Az ország nemcsak a saját határain belül terjesztette ki befolyását, hanem a második világháború utáni időszakban megszállta Közép- és Kelet-Európát, beleértve Magyarországot, Csehszlovákiát és Lengyelországot, ezzel elnyomva az ottani népeket és politikai rendszereket.

A Szovjetunió bukása után Oroszország agresszív külpolitikai irányvonalat követett, amelyet Vlagyimir Putyin és Alekszandr Dugin is támogatott. A "Russzki Mir" (Orosz Világ) koncepciója, amelyet Putyin 2001-ben kezdett el hangoztatni, azt az elképzelést tartja, hogy minden olyan terület, ahol orosz ajkú emberek élnek, vagy történelmileg orosz befolyás alatt álltak, az orosz befolyási övezetének tekinthető. Ez a kiterjeszkedő és imperialista szemlélet közvetlenül hozzájárult a Krím 2014-es annektálásához és a kelet-ukrajnai konfliktushoz.

Az ukrán kérdés Oroszország számára stratégiailag rendkívül fontos. Az ukrán terület nemcsak történelmileg kapcsolódik Oroszországhoz (pl. Kievi Rusz), hanem geopolitikai szempontból is alapvető a térség irányítása. Az 2014-es Krím-félsziget annektálása és a kelet-ukrajnai háború is az orosz imperialista törekvések részét képezi, ahol Oroszország próbálja visszaszerezni a befolyásos területeket, miközben a NATO és az EU előretörését akadályozza.

Oroszország történelmi harcait nemcsak szomszédos államokkal vívta, hanem a Nyugattal is, különösen a 20. század két világháborújában, és később a hidegháború idején. A Szovjetunió és az Egyesült Államok közötti versengés évtizedekig meghatározta a globális politikai tájat, és ma is fontos tényező, hogy Oroszország továbbra is a Nyugattal való szembenállásra építi külpolitikáját, különösen a NATO-val és az Európai Unióval.

Putyin politikája és Dugin ideológiai elvei ma is az orosz birodalmi hagyományok és agresszív geopolitikai szemlélet folytatásai. Az orosz vezetés gyakran hivatkozik a történelmi orosz imperializmusra, és igyekszik kihasználni a nacionalizmus és a patriotizmus erősítésére. Oroszország számára a „szláv testvérek” és az orosz kultúra egysége kiemelten fontos, és a középkori birodalmi ambíciók tovább élnek a modern politikai retorikában.

Orosz fenyegetés

Európa történelmi és geopolitikai tapasztalatai alapján világos, hogy Oroszország mindig is meghatározó szerepet játszott a kontinens sorsának alakításában. A Cári Birodalom, a Szovjetunió és a mai Orosz Föderáció különböző eszközökkel, de gyakran azonos célok mentén törekedtek befolyásuk kiterjesztésére. Az orosz expanziós törekvések, az autoriter politikai berendezkedés és a birodalmi gondolkodás számos alkalommal kerültek konfliktusba az európai civilizáció alapértékeivel: szabadság, jogállamiság, emberi jogok és demokratikus intézményrendszer.

A jelenlegi geopolitikai helyzetben Oroszország fenyegetése nem csupán katonai, hanem ideológiai és politikai természetű is. Az orosz politikai ideológia egyértelműen az autokráciát, az elnyomást és az imperializmust hirdeti, és ennek mentén kívánja alakítani a nemzetközi rendet. E célkitűzések teljes mértékben szemben állnak azzal a demokratikus és pluralista világrenddel, amelyet Európa az elmúlt évtizedekben épített. Az orosz expanzió és totalitárius hajlamok Európa biztonságát, politikai stabilitását és kulturális egységét egyaránt veszélyeztetik. Európa léte valóban forog a kockán.

Ez a fenyegetés ugyanakkor nem elszigetelten jelentkezik, hanem szorosan összefonódik a nyugat-európai országokban erősödő szélsőjobboldali populista mozgalmakkal, amelyek ideológiailag egyre közelebb kerülnek a putyini rendszerhez. Ezek a mozgalmak – mint a német AfD, az osztrák FPÖ, a francia Nemzeti Tömörülés vagy az olasz Lega – egyre gyakrabban hivatkoznak a nemzeti szuverenitásra, a hagyományos értékek védelmére, miközben támadják az Európai Uniót, a liberalizmust és a multikulturalizmust. Oroszország számára ezek a politikai erők nemcsak szövetségesek, hanem eszközök is az európai egység és stabilitás megbontására.

Különösen aggasztó, hogy Vlagyimir Putyin kormánya aktívan keresi és támogatja az ilyen szélsőjobboldali erőket, ideológiai, politikai és gazdasági eszközökkel egyaránt. A közvetlen politikai kapcsolatok mellett jelentős szerepet játszik az energetikai befolyás is: számos európai ország továbbra is kiszolgáltatott az orosz energiaexportnak, amely Moszkva kezében geopolitikai fegyverként működik. A befolyás másik csatornája a dezinformációs hadviselés: a populista és euroszkeptikus narratívák terjesztése, a társadalmi feszültségek szítása, a politikai polarizáció mélyítése.

A kelet-közép-európai térségben Orbán Viktor politikája emelkedik ki, aki nemcsak a saját országát vezeti autoriter irányba, hanem Putyin egyik legközelebbi szövetségesévé vált az Európai Unión belül. Magyarországon a demokrácia lebontása, a jogállamiság aláásása és a független intézmények felszámolása párhuzamosan zajlik az orosz politikai érdekekkel való egyre szorosabb összefonódással. Ez nem csupán magyar belügy, hanem európai jelentőségű fenyegetés: Orbán politikája aláássa az EU kohézióját és hitelességét, miközben példát ad más, hasonlóan gondolkodó politikai erőknek.

A nyugat-európai országok reakciója e két, egymással szoros kölcsönhatásban álló jelenségre – az orosz befolyásra és a populizmus előretörésére – sokszínű, de egyre határozottabb. A populizmus társadalmi gyökerei – a gazdasági egyenlőtlenségek, a globalizáció nyertesei és vesztesei közötti feszültségek, a politikai elit iránti bizalmatlanság – valós problémák, amelyekre a hagyományos politikai pártok nem mindig tudnak érdemi választ adni. Ezzel párhuzamosan azonban világossá vált, hogy a populista erők sokszor nem megoldást, hanem további megosztást és radikalizációt hoznak.

Az Európai Uniónak az elmúlt években sikerült bizonyos válaszlépéseket kidolgoznia: szankciók bevezetését Oroszország ellen, a közös energiapolitika erősítését, valamint a demokratikus normák védelmét célzó mechanizmusok bevezetését. Ugyanakkor a jövőbeni siker kulcsa az összefogásban, az európai értékrend világos és következetes képviseletében, valamint a szélsőségek elleni határozott politikai és társadalmi fellépésben rejlik.

Összegzésként elmondható, hogy Oroszország geopolitikai céljai és az európai szélsőjobboldali populizmus egyaránt súlyos fenyegetést jelentenek nemcsak az európai civilizációra, hanem a demokrácia, a jogállam, a jogegyenlőség és az egyéni szabadság alapértékeire is. Külön-külön is veszélyesek, de egymással összefonódva egy olyan új, autoriter irányzatot testesítenek meg, amely célja nem kevesebb, mint Európa politikai, erkölcsi és kulturális meggyengítése – sőt, alávetése egy új birodalmi logikának, ahol Oroszország magát ismét egy eurázsiai impérium központjaként képzeli el.

Ennek elhárítása nem történhet félszívvel: csak közös, határozott és bátor kiállással, a demokratikus alapelvek világos és következetes védelmével lehet szembeszállni e fenyegetéssel – különben nemcsak Európa jövője, hanem a szabadság és méltóság eszméje is végveszélybe kerülhet.

-000-

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://peremrol-nezve.blog.hu/api/trackback/id/tr2918852282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása