Trump szoros kapcsolatban állt orosz üzleti körökkel, de hogy tudatosan egy orosz maffia bábja lenne, az még kérdéses. Az biztos, hogy az orosz oligarchák és az alvilág is kihasználta az amerikai ingatlanpiacot pénzmosásra, és Trump vállalkozásai ebben valószínűleg szerepet játszottak.Ha valóban ennyire kötődik az orosz alvilághoz, az megmagyarázná, miért viselkedik úgy, ahogy – például miért volt mindig rendkívül engedékeny Putyinnal szemben.a kérdés az, hogy mennyire tudja érvényesíteni az akaratát az amerikai politikai intézményrendszeren belül. Az amerikai intézmények és a politikai ellenállás még mindig képes lehet korlátozni őt – kérdés, hogy milyen gyorsan és hatékonyan. Ha túl messzire megy, még saját pártján belül is lehetnek ellenállók. A következő hónapokban az lesz a kulcskérdés, hogy sikerül-e teljes kontrollt szereznie az amerikai politikai gépezet felett.
Trump nem a hagyományos értelemben vett intellektuális vezető, hanem inkább egy populista showman, aki az érzelmekre és a megosztásra építi a politikáját.
Viszont nem szabad alábecsülni: lehet, hogy sokan butának tartják, de ügyesen manipulálja a médiát, és a maga módján nagyon is hatékonyan képes mozgósítani a támogatóit. Ezért van az, hogy újra és újra visszatér, és nem lehet könnyen leírni. J.D. Vance és más Trump-közeli figurák – például Stephen Miller, Steve Bannon vagy éppen Peter Thiel – jelentős befolyással lehetnek rá. Vance például kezdetben kritikus volt Trump-pal szemben, de azóta teljesen a táborához csatlakozott, és most az egyik legnagyobb támogatója.
Trump személyiségéből adódóan könnyen manipulálható hízelgéssel és lojalitással. Sok tanácsadója pontosan tudja, hogy ha azt mondják neki, amit hallani akar, azzal irányítani tudják. Nem véletlen, hogy a körülötte lévők gyakran megváltoztatják a véleményüket, ha az az ő politikai túlélésükhöz szükséges.
Elon Musk egy ellentmondásos figura, és az utóbbi időben egyre inkább a szélsőjobboldali és populista politikai körökhöz közeledik. A Twitter (X) megvásárlása után különösen aktív lett a politikai térben, és sokan kritizálják azért, mert szélsőséges, összeesküvés-elméleteket terjesztő személyeket emel fel a platformján.
Ami biztos: Musk hatalmas befolyással bír a közvéleményre és a politikára is, mivel nemcsak a technológiai világban van jelen (Tesla, SpaceX, Starlink), hanem a médiában és a közösségi térben is. Az is látszik, hogy egyre inkább Trump és más populista vezetők mellé áll, ami hosszú távon komoly politikai hatással lehet.
Trumpnak sikerült maga mellé állítania az amerikai keresztény fundamentalistákat és a szélsőjobboldali "keresztény nacionalistákat". Ez különösen érdekes, mert a személyes életvitele és stílusa aligha felel meg a hagyományos keresztény erkölcsi normáknak, mégis hatalmas támogatottságot élvez ebben a körben.Ez több dologból fakad:
-
Politikai alku – Trump olyan politikai döntéseket hozott, amelyek megfeleltek az amerikai evangéliumi keresztények kívánságainak (például a Legfelsőbb Bíróság konzervatív átformálása, a Roe v. Wade eltörlése, vagyis az abortuszjog korlátozása).
-
"Erős ember" imázs – A keresztény nacionalisták nem feltétlenül erkölcsös vezetőt akarnak, hanem olyat, aki "megvívja a harcot" az ő értékrendjükért. Trump ezt a szerepet tökéletesen betölti.
-
Apokaliptikus világkép – Sokan úgy tekintenek rá, mint aki Isten eszköze a "gonosz liberális világrend" elleni harcban.
-
Média és manipuláció – Trump környezete nagyon ügyesen használja a vallási szimbólumokat és retorikát, hogy megszólítsa ezt a réteget.
A keresztény-fasiszta vonal különösen veszélyes lehet, mert nemcsak politikai, hanem ideológiai alapon akarják átalakítani az USA-t egyfajta teokratikus, nacionalista rendszer felé
Trump második elnöksége alatt az USA külpolitikája kiszámíthatatlan, populista és gyakran személyes érdekek által vezérelt lehet. Ez komoly geopolitikai feszültségeket hozhat, és a világ erőviszonyai is jelentősen átalakulhatnak.
Trump külpolitikája
Donald Trump második elnöksége alatt az Egyesült Államok külpolitikája minden bizonnyal még radikálisabb és kiszámíthatatlanabb irányt vehet, mint első ciklusában. Már korábban is hajlamos volt a hagyományos diplomáciai normák felrúgására, és ez a tendencia folytatódhat, ami komoly bizonytalanságot és feszültségeket okozhat világszerte.
Trump egyik legvitatottabb álláspontja a NATO-val kapcsolatban már korábban is aggodalmat keltett. Többször kijelentette, hogy az Egyesült Államok nem fogja automatikusan garantálni a szövetségesek védelmét, ha azok nem teljesítik pénzügyi kötelezettségeiket. Ez a fajta hozzáállás tovább erősítheti az európai országok bizonytalanságát, és akár az USA katonai jelenlétének csökkentéséhez is vezethet Európában. A legszélsőségesebb forgatókönyv szerint Trump akár teljesen ki is léptetheti az Egyesült Államokat a NATO-ból, amivel jelentős stratégiai előnyhöz juttathatná Oroszországot. A NATO gyengülése pedig különösen Ukrajna számára lehet végzetes, mivel az USA támogatásának megszűnése vagy csökkentése lehetőséget adhat Oroszországnak, hogy tovább folytassa agresszív katonai politikáját a térségben.
Az orosz kapcsolatok tekintetében Trump már az első elnöksége alatt is rendkívül megengedő volt Vlagyimir Putyinnal szemben, és várhatóan ez a tendencia tovább folytatódik. Nem kizárt, hogy Trump enyhíteni fogja az Oroszország elleni szankciókat, ami jelentős gazdasági és katonai előnyökhöz juttathatja Moszkvát. Amennyiben az Egyesült Államok teljesen elengedi Ukrajna kezét, Putyin szabad kezet kaphat a háború folytatására, ami nemcsak Ukrajna, hanem egész Európa biztonságát is veszélyeztetheti. Az európai országok számára az Egyesült Államok megbízhatatlanná válhat, ami arra kényszerítheti őket, hogy saját védelmi stratégiákat dolgozzanak ki Oroszország ellen.
A kínai kapcsolatok szintén kulcsfontosságú szerepet játszanak Trump második elnökségében. Az első ciklusában is gazdasági háborút folytatott Kínával szemben, és ez várhatóan tovább fokozódik, különösen új vámok és kereskedelmi korlátozások bevezetésével. A Tajvan körüli feszültségek tovább növekedhetnek, különösen, ha az USA nem ad világos biztonsági garanciát a sziget számára. Ebben az esetben Kína akár katonai lépéseket is tehet Tajvan ellen, ami komoly geopolitikai konfliktust eredményezhet. Ugyanakkor Trump politikai és üzleti érdekei miatt az sem kizárt, hogy egy háttéralku keretében egyezséget köt Kínával, amennyiben számára ez politikailag vagy gazdaságilag előnyös.
A Közel-Keleten Trump már korábban is radikálisan Izrael-párti politikát folytatott, és ez várhatóan most is így lesz. Az izraeli-palesztin konfliktusban továbbra is Izrael mellett fog állni, ami tovább fokozhatja a térségben zajló feszültségeket. Iránnal kapcsolatban Trump első ciklusában is keményvonalas politikát követett, és ez most sem lesz másként. Az USA akár katonai konfliktusba is keveredhet Iránnal, különösen, ha az iráni nukleáris fejlesztések folytatódnak. Amennyiben az Egyesült Államok csökkenti közel-keleti jelenlétét, Oroszország és Kína könnyen megerősítheti pozícióit a régióban, tovább csökkentve az amerikai befolyást.
Latin-Amerikában és a migrációs politikában Trump várhatóan még szigorúbb intézkedéseket fog hozni, különösen a mexikói határon. Ez politikai feszültséget okozhat Mexikóval és más latin-amerikai országokkal, amelyek eddig is erőteljesen bírálták Trump bevándorlásellenes politikáját. Az sem kizárt, hogy újabb kereskedelmi háborúba kezd bizonyos dél-amerikai országokkal szemben, ami tovább rontja az USA megítélését a térségben.
Trump külpolitikája második elnöksége alatt még inkább az „America First” elvet fogja követni, ami azt jelenti, hogy az USA egyre kevesebb nemzetközi szerepet vállalhat. Ez azonban azt is eredményezheti, hogy szövetségi rendszerei meggyengülnek, miközben Kína és Oroszország tovább erősíti saját geopolitikai pozícióit. A világ erőviszonyai jelentősen átalakulhatnak, és az amerikai elszigetelődés következményeként az Egyesült Államok elveszítheti vezető szerepét a globális politikában. Trump kiszámíthatatlan és populista külpolitikája komoly instabilitást eredményezhet, ami hosszú távon is meghatározhatja a nemzetközi hatalmi dinamikát.
Kína és Oroszország fenyegetése valóban eltérő természetű.
-
Kína inkább hosszú távon, gazdasági és technológiai dominancia révén építi a befolyását. Bár Tajvan miatt lehet katonai konfliktus, Kína alapvetően pragmatikus és érdekvezérelt. Ha megfelelő erővel szembesül, hajlamos tárgyalni.
-
Oroszország viszont irracionálisabb és agresszívebb, főként a „Nagy Oroszország” ideológiájának köszönhetően. Az „orosz világ” eszméje – amely szerint minden oroszul beszélő ember és terület az orosz birodalom része kell, hogy legyen – valóban veszélyes. Ez hasonlít a bolsevizmus vagy akár a náci Lebensraum (élettér) elmélethez, mert terjeszkedésre és háborúra épül.
A NATO és Oroszország konfliktusa a legkiszámíthatatlanabb, mert Oroszország számára a Nyugat ellenség, és Putyin politikai túlélése is a harcias nacionalizmusra épül. Egy meggyengült, kiszámíthatatlan USA pedig lehetőséget adhat Moszkvának, hogy agresszívebben lépjen fel.
Úgy tünik, Kína kezelhetőbb, mert racionalitás vezérli, míg Oroszország irracionálisabb és ideológiai alapon is terjeszkedni akar.
Lehetséges fellépés Trump külpolitikája ellen.
Trump egyoldalú és kiszámíthatatlan külpolitikájával szemben többféle ellenlépés is lehetséges, de ezek hatékonysága attól függ, hogy milyen politikai, gazdasági és társadalmi erők mozdulnak meg ellene. Az amerikai politikai rendszerben ugyan az elnöknek jelentős hatalma van a külpolitikai döntésekben, de az intézményrendszer fékeket és ellensúlyokat biztosíthat. A Kongresszus különösen fontos szerepet játszhat ebben, hiszen megakadályozhat bizonyos döntéseket, például az USA NATO-ból való kilépését vagy az Ukrajnának nyújtott támogatások teljes megszüntetését. A Szenátus és a Képviselőház egyaránt képes blokkolni az elnöki akaratot, ha a politikai erőviszonyok úgy alakulnak. Ezen kívül a katonai vezetés és a hírszerző szolgálatok is befolyásolhatják a döntéseket, hiszen ezek az intézmények elkötelezettek az amerikai stratégiai érdekek fenntartása mellett, és nem feltétlenül követik vakon az elnök utasításait. Ha Trump olyan lépéseket tesz, amelyek az Egyesült Államok nemzetbiztonságát veszélyeztetik, a Pentagon és a CIA háttérmunkával, információszivárogtatással vagy akár nyílt ellenállással is akadályozhatja őt.
Amennyiben Trump gyengíteni próbálja az USA hagyományos szövetségeit, az érintett országok alternatív védelmi stratégiákat alakíthatnak ki. Európa esetében ez azt jelentheti, hogy a NATO európai tagállamai, különösen Németország és Franciaország, fokozottan növelik védelmi kiadásaikat, és erősítik a kontinens önálló védelmi struktúráit, például az Európai Unió közös biztonságpolitikáját. Ha az Egyesült Államok nem nyújt megbízható biztonsági garanciát, az európai országok egy része akár új szövetségi rendszereket is kialakíthat, hogy ellensúlyozza Oroszország fenyegetését. Hasonlóan, az ázsiai és csendes-óceáni térségben Japán, Dél-Korea és Ausztrália megerősítheti saját védelmét és együttműködését annak érdekében, hogy csökkentse Kína és Észak-Korea potenciális fenyegetését. Ha Trump folytatja az izolacionista politikát, amely az „Amerika az első” elv alapján minimalizálja az USA nemzetközi szerepvállalását, akkor a világ geopolitikai egyensúlya gyorsan elmozdulhat Kína és Oroszország irányába.
A külpolitikai döntések befolyásolásában a gazdasági tényezők is fontos szerepet játszhatnak. Az amerikai nagyvállalatok, különösen a globális piacokon működő pénzügyi és technológiai cégek, nem feltétlenül támogatják azokat az intézkedéseket, amelyek világszerte bizonytalanságot teremtenek. Ha Trump kereskedelmi háborút indít Kína ellen, vagy újabb vámokat vezet be az európai és dél-amerikai országokkal szemben, az komoly gazdasági ellenállást válthat ki. Az amerikai üzleti körök lobbitevékenysége és befolyása a Kongresszuson keresztül is érvényesülhet, és így akadályozhatják a szélsőségesebb intézkedéseket. Egyes amerikai politikai és gazdasági érdekcsoportoknak nem áll érdekében, hogy az USA teljesen elszigetelődjön a nemzetközi gazdasági és katonai együttműködésektől, mert ez csökkentené az ország befolyását és hosszú távú versenyképességét.
A belpolitikai erőviszonyok szintén meghatározhatják, hogy Trump mennyire tudja véghezvinni külpolitikai terveit. Ha a 2026-os félidős választásokon a demokraták vagy a mérsékelt republikánusok többséget szereznek a Kongresszusban, az jelentősen korlátozhatja az elnök mozgásterét. Emellett a közvélemény szerepe sem elhanyagolható. Ha Trump politikája látványos kudarcokhoz vezet, például ha Oroszország megerősödik, Kína agresszívebbé válik vagy az amerikai szövetségi rendszerek látványosan széthullanak, az amerikai társadalomban is nőhet az ellenállás vele szemben. A média és a civil szervezetek is kulcsszerepet játszhatnak abban, hogy milyen narratíva alakul ki Trump külpolitikájáról, és mennyire sikerül mozgósítani a választókat ellene a következő elnökválasztásra.
Mindezek fényében Trump egyoldalú külpolitikájának ellensúlyozása összetett és többlépcsős folyamat. Az amerikai intézmények ellenállása, a nemzetközi szövetségek megerősítése, a gazdasági szereplők lobbitevékenysége és a belpolitikai erőviszonyok egyaránt befolyásolhatják, hogy mennyire tudja véghezvinni terveit. A kérdés az, hogy ezek az akadályok mennyire bizonyulnak hatékonynak, és hogy Trump milyen mértékben hajlandó figyelembe venni ezeket az ellenállásokat a külpolitikai döntéseiben. Ha az USA túlzottan elfordul a nemzetközi együttműködésektől, és hagyja meggyengülni szövetségi rendszerét, az hosszú távon Kína és Oroszország geopolitikai pozícióját erősítheti, ami jelentős biztonsági kockázatokat jelenthet a világ számára.
-000-